maandag 10 juli 2017

Kraanvogels - Cranes



































Dit is een verhaal over een stuk handgeschept papier, gekocht in de vorige eeuw. Eerst hing het aan de wand in een wissellijst, later werd het een omslag voor een papierbak.  Er was nog een stuk over, dat wilde ik bewaren voor een bijzonder vouwsel. Na vele jaren was het eindelijk zover.
In het boek Masters of Origami uit 2005, zag ik een vouwsel met 9 kraanvogels uit een stuk, gemaakt door Ruthanne Bessman. Dat wilde ik ook kunnen! Er was wat geëxperimenteer voor nodig, het papier scheurde bijvoorbeeld bij de snijlijnen. Dus ik moest een sterker materiaal nemen. Vanwege de sterkte is handgeschept papier een goed materiaal voor dit vouwsel en ik had toch nog een stuk liggen. ( 48 x 48 cm) Toen ik de doorhad wat de beste werkvolgorde was, was het een fijn model om te vouwen.  

This is a story about a piece of handmade paper, purchased in the last century. First it was on the wall in a frame, later it became a cover for a waste paper bin. The other half of the paper I wanted to keep for a special fold. After many years it was finally time.
In the 2005 Masters of Origami book, I saw a fold of 9 cranes in one piece, made by Ruthanne Bessman. I wished I could make that too! Some experimenting was needed, for example, the paper tore at the intersections. So I had to take a stronger material. Because of the strength, handmade paper is a useful material for this folding and I still had a piece in my possession. ( 48 x 48 cm) When I found out the best work order, it was a nice model to fold.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...