dinsdag 23 februari 2016

Voldoening - Satisfaction

















Ooit heb ik een driekleurige Sonobe module in elkaar gezet. Er zijn 30 elementen, 10 blaadjes per kleur. De kleuren mogen elkaar niet raken. Het samenstellen ging bij toeval, ik had er geen methode voor. http://annemieke-origami.blogspot.nl/2013/10/3-kleuren-3-colours.html.  Later ben ik me gaan afvragen of er ook een methode is, om zonder gokken het model in elkaar te zetten. Welke vragen moet ik stellen om tot een goed resultaat te komen? Moet ik uitgaan van de punt met 3 elementen of van het kruispunt met 5 elementen? Hoe bepaal ik welke kleur waar moet? Na enig geĂ«xperimenteer kwam ik er uit. Een proefmodel heb ik vele malen in elkaar gezet en uit elkaar gehaald. Mijn systeem werkt uitstekend, ook bij een Phizz module met 30 elementen (het model rechts). Wat kunnen een paar simpele papiertjes toch een boel voldoening geven!

Once I assembled a tricolor Sonobe module. There are 30 elements, 10 sheets per color. The colors are not allowed to touch each other. Composing was by chance, I had no method. http://annemieke-origami.blogspot.nl/2013/10/3-kleuren-3-colours.html. Later, I started wondering if there is a method to assemble the model without guessing. What questions should I ask to get a good result? Should I start from the vertex with 3 elements or with the intersection with five elements? How do I determine which color goes where? After some experimentation, I found out how to do it. I made a test model, put it together and took it apart many times. My system works well, also with a 30 elements Phizz module (the one on the right). A few simple pieces of paper can give a lot of satisfaction!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...