woensdag 14 augustus 2013

M.C. Escher

















































Vorige week ben ik naar de tentoonstellingen in Amsterdam en Den Haag                         over Escher en zijn inspiratie door de islamitische kunst geweest. Omdat ik raakvlakken zie met origami, schrijf ik er een stukje over.
Op de bovenste foto links zie je Eschers houtsnede ‘Levensweg’. De figuren worden naar het midden toe steeds kleiner. Daar vind ik de Hydrangea van Fujimoto mooi bij passen, omdat het patroon zich naar het midden toe herhaalt en steeds kleiner wordt. De tegel aan de rechterkant komt uit Iran, 1300-1400. Daar zie ik een ster/bloempatroon in, net als het rozet op de kaart. Persoonlijk vond ik de tentoonstelling in Amsterdam beter, omdat daar verschillende vlakverdelingen te zien waren, zoals plafonds en deuren met wiskundige patronen.

De tentoonstellingen zijn nog te zien tot en met 3 november 2013.
Meer is te lezen op: 


Last week I went to the exhibitions in Amsterdam and The Hague on Escher and his inspiration by Islamic art. Because I see similarities with origami, I write a post about it.
On the top left picture you see Escher's woodcut 'Path of Life'. The figures are getting smaller towards the center. The Hydrangea by Fujimoto fits in, because the pattern repeats itself toward the center and becomes smaller. The tile on the right is from Iran, from 1300 to 1400. I see a star / flower pattern in it, like the rosette on the card. Personally I prefer the exhibition in Amsterdam, one could see several tessellations, such as ceilings and doors with mathematical patterns.

The exhibitions are on display until 3 November 2013.
You can read more at:

http://www.tropenmuseum.com/smartsite.shtml?id=80783&ch=TMU
http://www.escherinhetpaleis.nl/2013/06/escher-and-treasures-from-the-islam/?lang=en


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...