woensdag 2 mei 2012

Origami star dodecahedron













De originele foto heb ik per ongeluk verwijderd. Het model staat op de foto middenonder.

Op Youtube ontdekte ik een ster, ontworpen door Francesco Mancini. Het filmpje is gemaakt door Evan Zodl, de link staat onder dit bericht. Ik heb zijn naam gegoogled, het blijkt een 15 jarige jongen te zijn. Had ik maar geweten van origami op die leeftijd, dan had ik me niet hoeven te vervelen toen. De website van Evan heb ik toegevoegd aan het rijtje rechts op de pagina.

De 30 onderdelen heb ik gevouwen van papier van 7,5 x 15 cm, van Freudenberger. Het resultaat heeft een doorsnede van ongeveer 30 cm. Het in elkaar zetten begon goed. Op een bepaald moment viel alles uit elkaar en verdween het in de prullenbak.
’s Nachts werd ik wakker en vond het toch wel stom van mezelf dat ik het samenstellen niet voor elkaar kreeg. Dus de volgende morgen lagen de onderdelen weer op mijn werktafel. Een nieuwe poging. Het in elkaar zetten dreigde weer mis te gaan, maar nu gebruikte ik lijm om de elementen te bevestigen. Een wijs besluit.

I removed the original photo by accident. The model is below, in the middle.

On  Youtube I discovered a star, designed by Francesco Mancini. The video is made by Evan Zodl, the link is at the end of this message. I googled his name, he turned out te be a 15 year old boy. If only I had known about origami at that age, then I would not have to feel bored then. I added Evans website to the list on the right of the page.

I folded the 30 parts from paper, sized 7,5 cm x 15 cm, from paper by Freudenberger. The result is about 30 cm in diameter. The assembling started well. At a certain moment everything fell apart and disapeared in the waste paper basket. I woke up during the night and felt stupid not to be able to assemble it. So, the next morning the parts were on my desk again. The assembling almost went wrong, but I used glue now to fix the elements. A wise decision.

1 opmerking:

Jolette zei

Bedankt voor de link!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...