woensdag 30 november 2011

Japanse boeken – Japanese books
















Aan het begin van mijn origami carrière kwam ik in aanraking met Japanse origamiboeken. De nummering begint achterin. Het boek wordt van achteren naar voren, de bladzijden van rechts naar links gelezen. De docent 'oude boeken' op de Bibliotheekacademie leerde ons dat dit zijn oorsprong heeft in het afrollen van boekrollen. De rol werd in de linkerhand vastgehouden en met de rechterhand afgewikkeld.
Japanse boeken die tegenwoordig verschijnen, beginnen voorin met nummeren.
Het plaatje komt uit een boek van Tomoko Fuse. 

At the beginning of my origami career, I came in contact with Japanese origamibooks. The numbering starts at the back. The book is read from back to front, the pages from right to left.
The person who teached us ‘old books’ at the Library Academy, told us that this originates in unwinding scrolls. Someone held the scroll in his left hand, and unrolled it with his right hand, to read it.
Nowadays, Japanese origamibooks start their numbering at the front. 
The picture is from a Tomoko Fuse book. 

2 opmerkingen:

mariëtte zei

Toeval dat ik net gisteren aan mijn serie "doosjes" boeken zat te denken??!! DIt is er een van: het opgeslagen exemplaar heb ik in het verleden vaak gevouwen. Ik vroeg me af of ik iemand nog een plezier kan doen met deze boekjes: ze staan bij mij in de kast te verstoffen. VOuw jij er nog uit??

groetjes
Mariëtte

Annemieke zei

Af en toe vouw ik er nog uit. De OSN heeft een vraag- en aanbod pagina, misschien kun je daar je boeken kwijt.
http://www.origami-osn.nl/drupal/nl/ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...